Група "Калинка"



РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ

Гра «Покажи по-різному»
Мета: ознайомлення з протилежностями, розвиток уваги.
А. Високий — низький. Діти йдуть по колу. Ведучий говорить: «Зараз ми будемо проходити ворота. Якщо я скажу, що ворота високі, ви будете продовжувати йти так само, як зараз, а якщо низькі, то нагнетесь. Той хто не нагнеться вчасно, виходить з гри».
Б. Важкий — легкий. Ведучий говорить: «Уявіть, що ви несете сумки. Сумка може бути легкою і важкою. Пока­жіть, як несуть важку сумку, тепер легку. А зараз будьте уважні, по моїй команді ви повинні нести сумку або як важку, або як легку».
Гру можна продовжувати, використовуючи пари слів: швидко — повільно, весело — сумно, жарко — холодно, темно — світло.

Гра «Що підходить?»
Мета: розвиток асоціативного мислення, короткочасної пам’яті.
Розкладають картки з різними зображеннями: квітка, ліжко, стіл, кубики, гребінець. Потім називають слова: свято, сон, обід, гра, волосся. Дитина-має підібрати картки, що викликають у неї асоціації з цими словами. Після цього слід показати дитині обрані картки; а вона має відтворити слова, які потрібно було запам’ятати через асоціації.
Гра «Хто більше?»
Мета; розвиток дедукції, креативного мислення.
Назвати якнайбільше предметів і явищ, які можуть бути: червоними, залізними, круглими, скляними, безкі­нечними.

Гра «Спійманка»
Мета: розвиток критичного та логічного мислення.
  • Повторіть назви посуду: тарілка, лопата, каструля, ніж.
  • Скільки ніг у карася?
  • Скільки крил у поросяти?
  • Скільки крил в індика?  
  • Скільки рук в їжака?
  • Скільки яєць знайшов Петрик, якщо біла курочка знесла одне яйце, чорна одне, а півник цілих два?
  • Скільки олівців у порожній коробці?
  •  
Гра «Що плаває, що тоне?»
Мета: розвиток логічного мислення, спостережливості.
Підбираємо предмети з металу, пластмаси й дерева: лінійки, ложки, ґудзики, олівці, цвяхи та ін. Пропонуємо дитині вгадати, що з них: потонє, а що ні. Далі перевіряємо, кидаючи їх у воду по черзі.
Діти роблять висновок про те, з якого матеріалу зроблені предмети.

Гра «Яким буває?»
Мета: розвиток уміння виділяти властивості предме­тів, творчого мислення, мови.
Потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево,.автомобіль, корабель, метелик, кішка.
Наприклад, будинок буває великим, маленьким, де­рев’яним, новим, старим.
Гра «Пошук спільного»
Мета: розвиток мислення.
Дітям пропонується два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки. Наприклад:
тарілка — сонце (форма);    яблуко — помідор (форма, колір);        вазон — ялинка (колір).

Гра «Хто ким буде?»
Мета: розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення.
Діти сидять у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину: «Ким буде (чи чим буде) яйце, курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня?»
Під час обговорення відповідей важливо підкреслити можливість кількох варіантів. Наприклад, з яйця може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія й навіть яєчня. Виграє той, хто назве найбільше варіантів.

Словниково-логічні вправи
     1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
  • калина, ліщина, … — це
  • помідор, огірок, капуста, … — це
  • ялина, верба, … — це
  • курка, гуска, індик,  … — це
2.     Дібрати видові назви до родових:
Жіночі імена – це…
Кіногерої – це…
Одяг – це…
Квіти – це…
3.     Узагальнити через протиставлення:
  • дуб – дерево, а смородина — …
  • плаття – одяг, а черевики — …
4.     Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
5.     Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
  • легка, м’яка, біла — …
  • струнка, висока, білокора -…
  • пухнаста, руда, працьовита -…
6.     Визначити предмет за його діями:
  • літає, падає, покриває, блищить, скрипить -…
  • світить, гріє, усміхається, зігріває -…
7.     Дати визначення предмета:
Мак – …
Вовк -…
Лебідь -…

 «Навіщо і чому»
Гру побудовано за принципом «запитання (пропозиція) – відповідь». Вихователь запитує (пропонує зробити, сказати), а дитина має дати розгорнуту відповідь.
Запитання на визначення мети
  • Як гадаєш, навіщо ти відвідуєш садок?
  • Навіщо потрібний телевізор?
  • Навіщо людям потрібний одяг?
Запитання на встановлення причини
  • Чому взимку надворі сніг не тане?
  • Чому риби плавають, птахи – літають, а люди ходять по землі?
  • Чому предмети падають униз, а не вгору?
Запитання на пропозиції для прийняття рішення та планування власних дій
  • Дмитрик розбив чашку. Що йому треба робити?
  • Уяви, що ти заблукав у місті. Що робити? Як вчинити найкраще?
  •  

 «Потяг»
Вихователь розкладає перед дітьми 10 сюжетних картинок. Діти мають розмістити їх у правильній послідовності – утворити потяг. Потім вагончики треба скріпити. Для цього діти мають використати маленькі картинки із зображенням різних предметів, які потім треба назвати одним узагальненим словом (меблі, посуд, іграшки).

 «Що підходить?»
У вихователя та дитини – по одному набору карток. Вихователь дістає і показує певну картинку зі свого набору, а дитини відповідно має вибрати зі свого набору таку картинку, яка найбільше пасує за змістом до пропонованої вихователем. Наприклад: обличчя – очі, букет – квітка, страва – ложка тощо.

«Придумай сам»
Вихователь називає слово, а дитина добирає до нього слово з близького поняттєвого кола або слово-характеристику. Наприклад: будинок – цеглина, голка – тканина, ніж  — гострий.

 «Усе навпаки»
Вихователь називає слово, а дитина добирає до нього антонім: чорний – білий, день – ніч, ліворуч – праворуч…

Вправа «Закінчи речення»
(розвиток понятійного мислення)
Діти сідають у коло. Ведучий кидає м’яч та говорить початок речення. Дитина, яка зловила м’яч, має закінчити речення й повернути м’яч ведучому. І так далі. Дитина, яка двічі не змогла закінчити речення, вибуває з кола та уважно стежить за продовженням гри.
Варіанти речень:
Лимон кислий, а цукор…         Собака гавкає, а кіт…            Уночі темно, а вдень…
Трава зелена, а небо…   Узимку холодно, а влітку…    Усі їдять ротом, а слухають…
Уранці ми снідаємо, а вдень…   Пташка літає, а змія…     Човен плаває, а машина…
Ти дивишся очима, а дихаєш…   У людини дві ноги, а у собаки…
Узимку йде сніг, а літом…  Ти читаєш очима, а пишеш…
В Україні говорять українською, а в Англії…  Балерина танцює, а піаніст…
Дрова пиляють, а цвяхи… Співак співає, а будівельник…
Композитор пише музику, а музикант…

Вправа «Багато-один»
(розвиток уваги, швидкості мислення)
Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч, називає слово в множині. Дитина, повертаючи м’яч, — в однині.
Варіанти слів: коти, граки, ряди, мости, стовпи, сліди, будинки, кроти, коси, очі, шафи, шарфи, слони, сади, кущі, носи, гриби, столи, банти, брати, гноми, годинники, болти, глечики, гривні, зонти.


Вправа «Четвертий зайвий»
(розвиток уваги, пам’яті, логічного  мислення)
Діти сідають у коло. Ведучий кидає м’яч дитині та називає чотири предмети, три з яких належать до одного загального поняття. Дитина має визначити зайвий предмет, тобто, той, що не підходить до решти, назвати його, пояснивши свій вибір та повернути м’яч ведучому.
Варіанти слів: стіл, стілець, ліжко, чайник; кінь, кішка, собака, щука; Ялинка, береза, дуб, полуниця; огірок, морква, цибуля, заєць; записник, газета, зошит, портфель; кавун, помідор, яблуко, м’яч; вовк, лисиця, ведмідь, кішка; фіалка, ромашка, морква, волошка; лялька, машинка, мозаїка, книга; потяг, літак, самокат, пароплав; горобець, оса, ластівка, орел; лижі, ковзани, човен, санчата; стілець, молоток, рубанок, пила; сніг, мороз, спека, лід; вишня, виноград, картопля, слива; автобус, трамвай, літак, тролейбус; річка, ліс, асфальт, поле; пожежник, космонавт, балерина, міліціонер; парта, дошка, учень, їжак; змія, равлик, метелик, черепаха; пензлі, фарби, чайник, полотно; молоко, чай, лимонад, хліб; капелюх, дах, двері, вікно; нога, рука, голова, черевик.

Вправа «Продовж речення»
(розвиток понятійного мислення)
Дітям пропонується продовжити речення з однозначно визначеним змістом. За кожну правильну відповідь нараховується бал. Переможе той, хто набере найбільшу кількість балів.
Сіль солона, а цукор… Стежка вузька, а дорога… Помідор червоний, а огірок…
Ти ходиш ногами, а кидаєш… Хлопчики виростають і стають чоловіками, а дівчата…
Небо синє, а трава…    Лимони кислі, а кавун…   Хліб – це їжа, а стіл – це…
Вночі темно, а вдень…    Дерева великі, а квіти…      Молоко біле, а м’ясо…
У трикутнику три сторони, а в чотирикутнику…

Вправа «Відгадати загадку на риму»
1.     Ой, смачна вона, духмяна,                    2.     Гострі кігті має –
        Рисова, гречана, манна…                                 В подушку ховає,
        Ложку в рот – і буде наша                              Лазить все на плотик,
        Здогадалися? Це – (каша)                               А зоветься (котик).
3.     Не гаряча, а пече – утечеш.                    4.     Як розплющить вранці очі,
        При дорозі не скубнеш – обминеш.               То вже цілий день скрекоче:
       Дуже злючою бува ця трава                            «Скре-ке-ке!» та «Скре-ке-ке!»
       Називається вона (кропива).                             Мов пита  всіх: «Що таке?»
                                                                                            Всюдисуща й білобока, — 
                                                                                            Справжня назва – це  
                                                                                            (сорока).

                                 Заняття з сенсорно- пізнавального розвитку


Пальчикова гра "Черепаха" Забавлянка для дітей




Комментариев нет:

Отправить комментарий